פונט: | גודל כתב: - 14 + | רוחב: - 100% + | רווח בין השורות: - 1.5 + | יישור לשני הצדדים

שנים עשר סגולות של רציונליות

מאמר זה נכתב על ידי נכתב על ידי אליעזר יודקובסקי מחבר הספר הארי פוטר והשיטה הרציונלית
תודה רבה ליואב רביד על התרגום. מוזמנים לעזור בתרגום כאן

הסגולה הראשונה היא סקרנות. עקצוץ יוקד לדעת הינו גבוה יותר מנדר לרדוף אמת. להרגיש את העקצוץ היוקד של הסקרנות דורש הן שתהיה בור, והן שתחשוק לשחרר את בורותך. אם בליבך אתה מאמין שאתה יודע, או אם בליבך אינך רוצה לדעת, אז החקר שלך יהיה חסר תכלית וכישוריך ללא כיוון. סקרנות מבקשת לחסל את עצמה; אין אף סקרנות שאינה רוצה תשובה. תהילתו של מסתורין היא להיפתר, לאחר מכן הוא חדל להיות מסתורי. היזהר מאלו שמדברים על פתיחות לרעיונות ומודים בצניעות על בורותם. יש זמן להודות בבורותך וזמן לשחרר אותה.

הסגולה השנייה היא שחרור. פ. כ. הודגאל אמרה: "מה שיש ביכולתה של האמת להרוס, ראוי שיהרס". אל תירתע מחוויות שעשויות להרוס את אמונתכם. המחשבה שאינך יכול לחשוב שולטת בך יותר ממחשבות שאתה אומר בקול רם. מסרו את עצמכם לנסיונות קשים ובחן את עצמך באש. שחרר את הרגש אשר נח על אמונה מוטעה, וחפש להרגיש במלואו את הרגש אשר תואם את העובדות. אם הברזל מתקרב לפניך, ואתה מאמין שהוא לוהט, והוא קר, הדרך מנוגדת לפחד שלך. אם הברזל מתקרב לפניך, ואתה מאמין שהוא קר, והוא לוהט, הדרך מנוגדת לרוגע שלך. שקול את אמונותיך ראשית ולאחר מכן הגיע אל רגשותיך. תן לעצמך לומר: "אם הברזל לוהט, אני חפץ להאמין שהוא לוהט. ואם הוא קר, אני חפץ להאמין שהוא קר." היזהר שמא תהיה קשור לאמונות שאתה עשוי לא לרצות.

הסגולה השלישית היא קלות. הנח לרוח הראיות להניע אותך כאילו היית עלה, ללא כיוון משלך. היזהר שמא תילחם בנסיגה כנגד הראיות, מותר באי-רצון על כל פיסת אדמה רק כשמוכרח, מרגיש מרומה. היכנע לאמת מהר ככל שאתה יכול. עשה זאת ברגע שאתה מבין למה אתה מתנגד; ברגע שאתה יכול לראות מאיזה כיוון רוח הראיות נושבת עליך. היה לא נאמן לתכלית שלך ובגוד בה לאויב חזק יותר. אם אתה מחשיב ראיות כמגבלה ומחפש לשחרר את עצמך, אתה מוכר את עצמך לשלשלאות של גחמותיך. אינך יכול להכין מפה נכונה של עיר ביושבך בחדר השינה שלך עם עיניים עצומות ומצייר קווים על נייר בהתאם לדחף שלך. הינך חייב ללכת דרך העיר ולצייר קווים על הנייר התואמים את מה שאתה רואה. אם, ברואך את העיר לא ברור, אתה חושב שאתה יכול להזיז קו רק קצת לימין, רק קצת לשמאל, בהתאם לגחמתך, זו רק אותה טעות.

הסגולה הרביעית היא איזון. אדם שרוצה להאמין אומר, "האם הראיות מותירות לי להאמין?" אדם שרוצה לא להאמין שואל "האם הראיות מכריחות אותי להאמין?" היזהר שמא תניח נטל הוכחה עצום רק על טענות שאתה סולד מהן, ואז מגן על עצמך באומרך: "אבל זה טוב להיות סקפטי." אם אתה נותן את דעתך רק לראיות תומכות, בוחר בקפידה מתוך המידע שאספת, אז ככל שתאסוף יותר מידע, תדע פחות. אם אתה סלקטיבי לגבי איזה טענות אתה בוחן בשביל פגמים, או כמה חזק אתה בוחן בשביל פגמים, אז כל פגם שתלמד איך לזהות הופך אותך יותר טיפש. אם אתה קודם כל כותב בתחתית הדף, "ולכן, השמיים ירוקים!", זה לא משנה אילו טענות אתה כותב מעל לאחר מכן; המסקנה כבר כתובה, והנה כבר נכונה או כבר שגויה. להיות מתוחכם בויכוח אינה רציונליות אלא רציונליזציה. אינטליגנציה, כדי להיות שימושית, חייבת לשמש למשהו אחר מלהביס את עצמה. הקשב להשערות כאשר הן מפצירות לפניך את טיעונן, אך זכור שאתה אינך השערה, אתה השופט. לכן אינך מחפש לטעון לצד זה או אחר, כי אם היית יודע את יעדך, כבר היית נמצא שם.

הסגולה החמישית היא ויכוח. אלו אשר חפצים להפסיד חייבים תחילה למנוע מחבריהם לעזור להם. אלו אשר מחייכים בחוכמה ואומרים: "אני לא אתווכח" מסלקים את עצמם מעזרה, ונסוגים מהמאמץ הקהילתי. בויכוח שאף אל כנות מדויקת, למען אחרים ועצמך. החלק שלך אשר מעוות את מה שאתה אומר לאחרים גם מעוות את מחשבותיך. אל תאמין כי אתה עושה לאחרים טובה אם אתה מקבל את טיעונם; הטובה היא לך. אל תחשוב שהוגנות לכל הצדדים משמעותה לאזן את עצמך במידה שווה בין עמדות; אמת לא מחולקת במנות שוות לפני תחילה של ויכוח. אינך יכול להתקדם עם שאלות עובדתיות בעזרת לחימה עם אגרופים או עלבונות. חפש מבחן הנותן למציאות לשפוט ביניכם.

הסגולה השישית היא אמפיריות. שורשי הידע הם בתצפית ופירותיו בחיזוי. איזה עץ גדל ללא שורשים? איזה עץ מזין אותנו ללא פרי? אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע, האם הוא עושה קול? אחד אומר, "כן הוא עושה, כיוון שהוא יוצר תנודות באוויר." אחר אומר, "לא הוא לא, כיוון שאין אף עיבוד קולי באף מוח." למרות שהם מתווכחים, אחד אומר "כן", ואחד אומר "לא", השניים לא צופים אף הבדל בחוייה של היער. אל תשאל אילו אמונות להצהיר, אלא אלו חוויות לצפות. דע תמיד על איזה הבדל בחוויה אתה מתווכח. אל תתן לויכוח לנדוד ולהפוך על דבר אחר, כמו על מעלתו של מישהו כרציונליסט. ג'רי קלבר אמר: "מה שמביס אותך אינו כישלון ליישם איזו טכניקה מסובכת ברמה גבוהה. זה התעלמות מהבסיס. לא לשמור את עיניך על הכדור." אל תתעוור ממילים. כאשר מילים מחוסרות, ציפייה נשארת.

הסגולה השביעית היא פשטות. אנטואן דה סאינט-אקספרי אמר: "שלמות מושגת לא כאשר אין עוד דבר להוסיף, אלא כשלא נשאר עוד דבר להסיר." פשטות היא מעלה באמונה, עיצוב, תכנון, והצדקה. כשאתה מצהיר אמונה עצומה עם המון פרטים, כל פרט נוסף הוא עוד צ'אנס לאמונה להיות שגויה. כל פירוט מוסיף לנטל שלך, אם אתה יכול להקל את הנטל הינך חייב לעשות זאת. אין קש ללא הכוח לשבור את גבך. על חפצים נאמר: הציוד האמין ביותר הוא זה אשר מעוצב מתוך המכונה. על תכניות: רשת סבוכה קורסת. שרשרת בעלת אלף חיבורים תגיע למסקנה הנכונה אם כל צעד הוא נכון, אך אם צעד אחד הינו שגוי היא עשויה להוביל אותך לכל מקום. במתמטיקה הר של מעשים טובים לא יכול לכפר על חטא בודד. לכן, היזהר בכל צעד.

הסגולה השמינית היא ענווה. להיות ענו זה לקחת פעולות ספציפיות בציפייה לשגיאות של עצמך. להודות באפשרותך לטעות ואז לא לעשות דבר בנידון אינה ענווה; זה להתרברב בצניעותך. מי האנשים הענווים ביותר? אלו אשר מתכוננים במיומנות הגבוהה ביותר לשגיאות הכי עמוקות והקטסטרופליות באמונות והתוכניות של עצמם. כיוון שהעולם הזה מכיל רבים אשר תפיסתם של רציונליות היא עגומה, תלמידים מתחילים של רציונליות מנצחים ויכוחים ורוכשים תמונה מנופחת של יכולתם. אך זה חסר שימוש להיות נעלה: החיים אינם מנוקדים על עקומה. הפיזיקאי הטוב ביותר ביוון העתיקה לא יכל לחשב את המסלול של תפוח נופל. אין עירבון שהולמות אפשרית בהינתן המאמץ הגדול ביותר שלך; לכן אל תשמור אף מחשבה להאם אחרים עושים פחות טוב. אם אתה משווה את עצמך לאחרים אתה לא תראה את ההטיות של בני-האדם חולקים. להיות בן-אדם זה לעשות עשרת-אלפים שגיאות. אף אדם בעולם אינו משיג שלמות.

הסגולה התשיעית היא פרפקציוניזם. ככל שתתקן יותר ויותר שגיאות בעצמך, כך תבחין ביותר. כשתודעתך נהיית שקטה יותר, אתה שומע יותר רעש. כשאתה מבחין בשגיאה בעצמך, זה מאותת למוכנות שלך לחפש התקדמות לשלב הבא. אם תעמוד בשגיאה במקום לתקנה, לא תתקדם לשלב הבא ולא תרכוש את המיומנות להבחין בשגיאות חדשות. בכל אמנות, אם אינך מחפש שלמות אתה תעצור לפני שלקחת את צעדיך הראשונים. אם שלמות היא בלתי אפשרית זה הוא לא תירוץ לא לנסות. החזק את עצמך לסטנדרט הגבוה ביותר שביכולתך לדמיין, והביט לאחד אף גבוה יותר. אל תסתפק בתשובה שהינה כמעט נכונה; חפש את זאת שהינה נכונה בדיוק.

הסגולה העשירית היא דיוק. אחד בא ואומר: הכמות היא בין 1 ל100. אחר אומר: הכמות היא בין 40 ל50. אם הכמות היא 42 הם שניהם צודקים, אך התחזית השנייה הייתה בעלת שימוש רב יותר וחשפה עצמה למבחן קפדני יותר. מה שנכון לגבי תפוח אחד עשוי לא להיות נכון לגבי תפוח אחר; לכן יותר יכול להיאמר על תפוח בודד מעל כל התפוחים בעולם. האמירות הצרות ביותר חותכות הכי עמוק, הצד החותך של הלהב. כמו עם המפה, כך גם עם האמנות של יצירת מפות: הדרך היא אומנות מדויקת. אל תלך אל האמת, תרקוד. בכל צעד וצעד של ריקוד זה רגלך נוחתת בדיוק בנקודה הנכונה. כל פיסת ראיות מזיזה את אמונותיך בדיוק בכמות הנכונה, לא פחות ולא יותר. מה היא בדיוק הכמות הנכונה? בשביל לחשב זאת תהיה חייב ללמוד את תורת ההסתברות. אפילו אם לא תדע את המתמטיקה, הידע שהמתמטיקה קיימת אומר לך שצעד הריקוד הוא מדויק ואין בו מקום לגחמותיך.

הסגולה האחד-עשר היא מחקר. למד מדעים רבים וספוג את כוחם כשלך. כל תחום שאתה סופג הופך אותך גדול יותר. אם תבלע מספיק מדעים המרווח ביניהם יקטן שהידע שלך יהפוך למכלול מאוחד. אם אתה רעבתני אתה תהפוך נרחב יותר מהרים. חשוב במיוחד לאכול מתמטיקה ומדעים אשר טבועים ברציונליות: פסיכולוגיה אבולוציונית, היוריסטיקות והטיות, פסיכולוגיה חברתית, תורת ההסתברות, תורת ההחלטות. אך אלה אינם יכולים להיות התחומים היחידים שתלמד. לאמנות חייבת להיות מטרה חוץ מעצמה, או שתקרוס לרקורסיה אינסופית.

לפני אחד-עשר הסגולות הללו יש סגולה חסרת שם.

מיאמוטו מוסאשי כתב, בספר חמשת הטבעות:

"הדבר העיקרי כשאתה לוקח חרב בידיך היא כוונתך לחתוך את האויב, לא משנה מהם האמצעים. כל פעם שאתה הודף, פוגע, מזנק, מכה או נוגע בחרב החותכת של היריב, אתה חייב לחתוך את היריב באותה תנועה. זה הכרחי להפנים זאת. אם אתה חושב רק על לפגוע, לזנק, להכות, או לגעת ביריב, לא תוכל באמת לחתוך אותו. יותר מכל, אתה חייב לחשוב על לשאת את תנועתך בכדי לחתוך אותו."

כל צעד בהסקה שלך חייב לחתוך דרך אל התשובה הנכונה באותה תנועה. יותר מכל, אתה חייב לחשוב על לשאת את מפתך דרך בכדי לשקף את הטריטוריה.

אם אתה נכשל להשיג תשובה נכונה, זה עקר למחות שפעלת באופן הולם.

איך תוכל לשפר את תפיסתך של רציונליות? לא על ידי לומר לעצמך, "זו החובה שלי להיות רציונלי." בזאת אתה רק חוקק את תפיסתך השגויה. אולי תפיסתך של רציונליות היא שזה רציונלי להאמין במילים של המורה הגדול, והמורה הגדול אומר, "השמיים ירוקים," ואתה מסתכל לשמיים ורואה כחול. אם אתה חושב: "זה אולי נראה שהשמיים כחולים, אך רציונליות זה להאמין במילים של המורה הגדול," אתה מפספס הזדמנות לגלות את טעותך.

אל תשאל האם זאת "הדרך" לעשות ככה או ככה. שאל האם השמיים הם הו כחולים או ירוקים. או תדבר יותר מדי על הדרך תגיע אליה.

אתה עשוי לנסות לקרוא לעקרון הגבוה ביותר בשמות כמו "המפה שמשקפת את הטריטוריה" או "חוויה של הצלחה וכישלון" או "תורת החלטות בייסיאנית". אבל אולי אתה מתאר באופן שגוי את הסגולה חסרת השם. איך תגלה את טעותך? לא על ידי להשוות את התיאור שלך לעצמו, אלא על ידי להשוות אותו לזה אשר לא קראת בשם.

אם במשך שנים רבות תאמן את הטכניקה ותמסור את עצמך למגבלות הנוקשות שלה, ייתכן שתציץ אל המרכז. אז תראה איך כל הטכניקות הן טכניקה אחת, ותנוע בצורה נכונה מבלי להרגיש כבול. מוסאשי כתב: "כאשר אתה מעריך את הכוח של הטבע, מכיר את הקצב של כל מצב, תוכל לפגוע ביריב בטבעיות ולהכות בטבעיות. כל זה היא הדרך של הרֵיק.

אז אלו הם שנים-עשר סגולות של רציונליות:

סקרנות, שחרור, קלות, איזון, ויכוח, אמפיריות, פשטות, ענווה, פרפקציוניזם, דיוק, מחקר, והרֵיק.


נכתב על ידי אליעזר יודקובסקי, ©2006

Scroll Up
רציונליות ישראל